این مکان مجهز به دوربین مداربسته است

حتما شما با برچسب این مکان مجهز به دوربین مداربسته است مواجه شده اید اما آیا آشکار سازی تجهیزات نظارتی به سود ما است به ضررمان . در ابتدا باید این نکته ساده را بیان کرد که هدف از نصب تجهیزات نظارتی جلوگیری از وقوع اعمال مجرمانه است . علم رفتار شناسی این ادعا را ثابت کرده که مردم وقتی فکر می کنند تحت نظر هستند بهتر رفتار می کنند ، اگر یک اصلوب اخلاقی وجود داشته باشد که تقریباً همه فرهنگ‌ها و مذاهب بتوانند آن را به اشتراک بگذارند و مورد توافق قرار گیرند، باید این حدیث باشد که «هرگز آنچه را که برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند .

اما آیا مردم در جوامع مدرن واقعاً از  این قوانین رفتاری  پیروی می کنند، به ویژه وقتی که اقدامات آنها پیامدهای مالی  و قانونی دارد؟ یک تیم تحقیقاتی در لندن این سوال را به آزمایشگاه آورد و با یک بازی ساده چانه زنی به آن پاسخ داد .

این مکان مجهز به دوربین مداربسته است

این تیم تحقیقاتی  300 نفر را به آزمایشگاه خود دعوت کرد تا در مورد تقسیم مبلغ ثابتی پول بین خود و فرد ناشناس دیگری در اتاق تصمیم گیری کنند. ایده این بود که شرکت‌کنندگان باید مقداری پول را بین خود و شرکت‌کننده دیگر تقسیم کنند – با این که یک نفر در این جفت تصمیم می‌گیرد که هر دو چقدر باید دریافت کنند. سپس به شخص ثالثی منتقل شد که پیشنهاد را به شرکت کننده ارائه کرد.

هر شرکت کننده می تواند هر چیزی از صفر تا کل مبلغ را به صورت پوند به شریک خود ارائه دهد. اگر شریک به پیشنهاد «بله» گفت، هر دو پول را دریافت کردند. اما اگر طرف مقابل پیشنهاد را رد کند (چون احساس می‌کرد کافی نیست)، این منجر به شکست مذاکره می‌شود، به این معنی که هر دو چیزی از این دور بازی دریافت نکردند.

  استاندارد RoHS در قطعات الکترونیک و DVR چیست ؟

هر شرکت کننده به نوبه خود هر دو نقش (پیشنهاد دهنده، که پیشنهادات را ارائه می دهد و پاسخ دهنده، که باید به پیشنهادات پاسخ دهد) را با چندین شریک مختلف تجربه می کند. این شانس این را افزایش می دهد که یک نفر در نقش پاسخگو باید به همان پیشنهادی که زمانی که به عنوان پیشنهاد دهنده عمل می کرد، پاسخ دهد.

چیزی که ما علاقه خاصی به آن داشتیم این بود که وقتی مردم نقش پاسخگو را بازی می کردند و با همان پیشنهادی که خودشان مطرح کردند مواجه می شدند، چه واکنشی نشان می دادند. اگر کسی طبق قانون طلایی بازی می‌کند، نباید مشکلی داشته باشد که طرف مقابل به پیشنهادهایی که ارائه کرده «بله» بگوید و در واقع، ما متوجه شدیم که رفتار اکثر مردم با قانون طلایی مطابقت دارد. حدود 93 درصد از مردم به پیشنهادهایی که برابر با پیشنهادهایی است که به دیگران پیشنهاد داده اند، بله می گویند.

دیده شدن

همانطور که گفته می شود، از هر دست بدهی از همان دست میگیری ، در آزمایش ما، به نظر می رسید که این درست است. افرادی که از قانون طلایی پیروی کردند، در مقایسه با افرادی که مخالف قانون طلایی بودند، درآمد بیشتری از مذاکرات کسب کردند.

اما در حالی که رقم ۹۳ درصد نشان می‌دهد که اکثر مردم از قانون طلایی پیروی می‌کنند که دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد، ما دریافتیم که اگر مردم بدانند رفتارشان توسط مخالفانشان رعایت نمی‌شود، درصد رفتار قانون طلایی نزدیک به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. تنها 73 درصد از شرکت کنندگان به این قانون پایبند بودند.

  دوربین های استارلایت چیست؟

این یافته بازتاب مشاهداتی از روان‌شناسی اجتماعی است که نشان می‌دهد افراد وقتی می‌دانند تحت نظر هستند رفتار بهتری دارند. در واقع، حتی پوستری با چشمانی روی آن، نحوه رفتار افراد را تغییر می‌دهد . و به نظر می رسد زمانی که شانس مشاهده شدن کم است، افراد بیشتر مستعد فرار از قوانین اخلاقی هستند.

فکر کردن به آن

ما در نحوه تصمیم‌گیری مردم اهمیت تفکر را پیدا کردیم. کسانی که زمان بیشتری برای تصمیم گیری در مورد نحوه تقسیم پول داشتند، به احتمال زیاد از قانون طلایی دور می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که قانون طلایی به راحتی قابل اعمال است، بنابراین زمان تصمیم گیری طولانی تر ممکن است منعکس کننده ماهیت پیچیده فردی باشد که عوامل مختلفی (احتمالاً رقیب) را در فرآیند تصمیم گیری قرار می دهد.

برانگیختن حس کنجکاوی

در مثال دیگر این تیم تحقیقاتی در یک فروشگاه کوچک 4 دوربین مداربسته که یکی از آن ها به صورت مخفی نصب شده بود ، یک برچسب با این عنوان که (( توجه کنید در این فروشگاه 37 دوربین نصب شده است ، شما از زوایای مختلفی تحت نظر هستید)) در ورودی فروشگاه قرار داد ، اتفاق جالبی که به وجود آمد این بود که اکثر مشتریان بیشتر از آن که به خرید خود اهمیت بدهند به دنبال یافتن 33 دوربین غیر آشکار بودند و تنها یک دوربین  مخفی را پیدا می کردند از این رو رفتار محتاطانه ای در زمان حضور خود در فروشگاه نشان می دادند . استفاده از این قبیل کلمات بازدارنده باعث کاهش جرم می شود ، در یک فروشگاه با عنوان تصویر شما بصورت آنلاین در سایت و شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است علاوه بر جلوگیری از رفتار های مجرمانه ، مشتریان بیشتری را به آن فروشگاه جذب کرد .

  دوربین مداربسته تحت شبکه

شما برای جلوگیری از وقوع جرم از چه شعاری استفاده می کنید ؟ نظر شما در مورد استفاده از برچسب” این مکان مجهز به دوربین مداربسته است” چیست ؟ مثل همیشه، در صورت داشتن هرگونه سوال با ما در ارتباط باشید و با پیشنهادات و انتقادات در بهتر شدن مقالات کمک کنید . با ما با 025-3661100 تماس بگیرید یا در رسانه های اجتماعی با ما ارتباط برقرار کنید .

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *